Gå til indhold

Pædagoguddannelsen får et fagligt løft

08. juni 2018
Mødepligt, mere fagligt krævende prøver og mere sammenhæng i uddannelsens første del er blandt de initiativer, som følgegruppen for pædagoguddannelsen foreslår skal løfte kvaliteten og studiekulturen på uddannelsen. Det er vigtigt, at de studerende får en fagligt stærk uddannelse, siger ministeren.

Studentertilfredshedsundersøgelser og analyser af pædagoguddannelsen har de senere år peget på, at der er brug for at have mere hånd i hanke med de studerende på pædagoguddannelsen, hvis der skal ske et løft af kvaliteten.

42 procent af de studerende bruger mindre end 25 timer om ugen på deres studie. Og særligt studerende, der ikke har gået i gymnasiet, vil gerne have bedre teknik til, hvordan studiet skal gribes an. 

Hver femte adspurgte førsteårsstuderende svarer desuden i en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut offentliggjorde i januar 2018, at uddannelsen er mindre krævende, end de havde regnet med.

En ny handleplan skal medvirke til at styrke pædagoguddannelsen fremadrettet. Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers glæder sig over, at der nu er en konkret plan for, hvordan uddannelsen kan løftes allerede de kommende år:

- Jeg tror alle forældre er enige i, at pædagoguddannelsen er en af de absolut vigtigste uddannelser. Det er pædagogerne, der tager imod vores børn, når de er små, og som er med til at give dem en god start på livet. Pædagogerne skal kunne skabe det gode børneliv, skabe en god hverdag for de udsatte og skabe dage med læring og nysgerrighed i skolen. De pædagogstuderende skal have en uddannelse, der ruster dem til det. Derfor er det godt, der nu kommer konkrete initiativer, der kan gøre uddannelsen endnu bedre, siger Tommy Ahlers.

Handleplanen er udarbejdet af følgegruppen for pædagoguddannelsen, som består af repræsentanter fra professionshøjskolerne og Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Med handleplanen følger ni konkrete initiativer, som kan iværksættes i nærmeste fremtid og give pædagoguddannelsen et løft.

Blandt andet skal tilrettelæggelsen af undervisningen på første studieår ændres, så der bliver mere plads til fordybelse, og der skal være mere fagligt krævende prøver. Og så skal der indføres mødepligt til undervisningen på grundforløbet for at opbygge gode studierutiner hos de studerende.

Om handleplanen

  • Initiativerne i handleplanen vil kunne indføres allerede fra 2018 og 2019. I 2020 vil pædagoguddannelsen blive evalueret. Det blev aftalt af partierne bag aftalen om reform af pædagoguddannelsen i 2013. 
  • Følgegruppen blev nedsat i efteråret 2017 af den tidligere uddannelses- og forskningsminister. 
  • Baggrunden for følgegruppens arbejde har været, at pædagoguddannelsen løbende er blevet kritiseret for ikke at have høj nok kvalitet.

Initiativerne i handleplanen

  1. Synliggørelse af fuldtidsstudier (40 timer ugentligt i studerendes ugeplaner)
  2. Øgede studiekompetencer gennem studiestartsundervisning og tilrettelæggelse af uddannelsen – første fase
  3. Ny tilrettelæggelse af grundfagligheden (1. del af studiet)
  4. Kortlægning af omfanget af aflyste timer og erstatningstimer
  5. Tidligere udprøvning
  6. Mødepligt til planlagt undervisning i grundfagligheden 
  7. Mere krævende prøver
  8. Skærpelse af bedømmelsesgrundlaget
  9. Udvikling af best practice for studiedagene

For yderligere oplysninger, kontakt:

Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon, tlf.: 7231 8181

Handlinger tilknyttet webside